Pædagogiske vikarer
Hos Pareta har vi siden 2007 leveret dygtige og erfarne vikarer til det pædagogiske område – både inden for normal- og specialområdet. Vi lægger stor vægt på altid at kunne levere de rigtige vikarer til tiden, og vi har i det seneste år haft en dækningsgrad på 90 procent af alle vagter.
Vi tilbyder helt klassisk vikarbistand til normalområdet i forbindelse med sygdom og ferier, barsel og alle typer spidsbelastning i f.eks. vuggestuer og børnehaver. Vores store stab af dygtige pædagoger og erfarne medhjælpere er altid klar til at træde til med kort varsel, når I har brug for hjælp.
En dygtig pædagogmedhjælper vikar er i mange situationer tilstrækkeligt rent fagligt, og så koster det mindre end uddannede pædagoger.
Ligesom du kan få en pædagog vikar eller social- og sundhedsvikar hos os, kan du også få en pædagogmedhjælper vikar med solid pædagogisk erfaring. – Pareta er et pædagogisk vikarbureau, der leverer professionelle vikarer til hele det pædagogiske område.
Vores erfarne pædagoger og pædagogmedhjælpere har bred erfaring inden for hele det specialpædagogiske område, og kan indgå i arbejdet med både børn, unge og vokse i:
- Døgntilbud
- Specialbørnehaver
- Krisecentre
- Demenspleje
- Domsanbringelser
- Psykiatriske tilbud
- Eget hjem
Pareta er imidlertid meget mere end et vikarbureau. Vi har også stor erfaring med at levere en lang række andre ydelser inden for det sociale område til både børn, unge og voksne borgere. Vores stab består af mere end 600 dygtige medarbejdere med uddannelse og erfaring inden for det sociale område, sundhedsområdet eller psykiatrien. De er sammensat i specialiserede teams, som kan varetage en meget bred vifte af opgaver.
Hos Pareta sørger vi for, at I altid nemt og hurtigt kan bestille en vikar. De fleste foretrækker at bestille via vores onlinebestilling, som er hurtig, effektiv og ikke kræver yderligere korrespondance. Udover vores online bestilling har I også mulighed for at bestille vikarer pr. telefon eller pr. mail. Fra 2023 åbner vi desuden op for bestilling via en kundeapp.
Online bestillingssystem
Paretas online bestillingssystem er specialudviklet gennem flere år for at skabe et effektivt
system, der sikrer et omgående og kompetent vikarmatch. Det er udviklet på platformen
Temponizer, og det er intuitivt, brugervenligt og nemt at anvende for jer, hvorved I får
frigjort tid, så I kan fokusere på jeres mange andre opgaver. I får via jeres login til Temporizer let et overblik over dækkede og udækkede vagter. Desuden modtager I efter eget valg relevante notifikationer via e-mail eller SMS.
Kunde app
Nu er det også muligt at bestille opgaven på vores nye kunde app. Som kunde får I et godt rigtig overblik over jeres vagter og kan visualisere jeres behov – og effektuere det, ved at bestille vagter. Systemet foreslår automatisk de bedst egnede vikarer baseret på en lang række faktorer, herunder hvor mange vagter vikaren tidligere har haft hos jer, og hvornår disse fandt sted.
Bestilling via telefonen
I kan også ringe for personlig kontakt og bestilling i tidsrummet 06-24. Bestillingen indtastes straks i Temporizer, som sender en ordrebekræftelse til jer.
Bestilling pr. mail
I beskriver opgaven på mail – tid, sted, faggruppe og ønskede kompetencer. Pareta har
altid én person dedikeret til at håndtere indkomne mails. Vagten bliver straks indtastet
i Temporizer. Når bestillingen er modtaget, følger vi vores normale proces, som er vist til
venstre, for at sikre det bedste match.
Pareta står for levering af de rette medarbejdere til tiden. Vi har solid erfaring og faglighed i alle virksomhedens niveauer og benytter veletablerede systemer inden for medarbejderlogistik, kompetencematch og dokumentation.
Pareta har siden 2007 leveret socialpædagogisk og sundhedsfaglig vikarbemanding. Vi har indkøbsaftaler for vikarydelser i en række kommuner. Vores samlede leverance svarer i dag til ca. 250.000 timer om året. Vi har således solid erfaring med større leveringer og samarbejder med indkøbsafdelinger og forvaltninger.
Ved indgåelse af nye indkøbsaftaler oplever vi, at vi får mange ansøgninger fra vikarer, der har været beskæftiget gennem tidligereleverandører. Det betyder, at vi kan sende “velkendte” vikarer fra dag ét, hvis institutionerne ønsker dette. Vi har endnu ikke været i en situation, hvor vi ikke kunne levere dækningsgrader, som levede op til vores rammeaftaler inden for levering af pædagoger til socialområdet.
Backup af relevante medarbejdere
Vi er i dag massivt til stede i Københavnsområdet og Nordsjælland med mere end 500 aktive vikarer inden for det socialpædagogiske og sundhedsfaglige område. Pareta kan således hurtigt op- og nedjustere antallet af vikarer i forbindelse med vekslende behov og nøgleordet her er fleksibilitet. Samtidig benytter vi prognoser og kundedialoger til at forudse kommende op- og nedjustering af vikarressourcerne. Dette sikrer, at vi altid kan tilbyde en høj leveringsikkerhed med præcist kompetencematch.
Sikkerhed for kompetencematch
Det er ikke nok at have dygtige medarbejdere. De skal også sendes ud på en måde, så deres kompetencer matcher indsatsens krav. Det klarer vi med et vores bestillingssystem, et uddannet, erfarent booking-team og velbeskrevne interne retningslinjer/procedurer for kompetencematch. Hos os får man aldrig en tilfældig medarbejder – man får den rette medarbejder.
Stor erfaring og faglighed i hele servicekæden
Vi lægger vægt på medarbejdernes faglighed og indsatsernes effektivitet. Det afspejler sig i vores organisation, hvor vores ledelses- og bookingteams alle besidder lang praksiserfaring inden for det pædagogiske område, det sundhedsfaglige område og psykiatrien.
Med Pareta som samarbejdspartner vil I opleve et solidt vikarberedskab, der sikrer dækning med pædagogiske og sundhedsfaglige vikarer, som har erfaring fra institutioner,
hospitaler, psykiatrien og socialområdet. Vi har som nævnt ovenfor mere end 600 aktive vikarer. Samtidig har vi gennem de sidste mange år opbygget en position som en arbejdsplads, hvor det handler om mennesker. Det har givet os et godt netværk og et positivt omdømme, som gør os i stand til både at fastholde eksisterende og tiltrække nye medarbejdere.
Aktiv og løbende rekruttering
Udover at vi ansætter tidligere vikarer, når vi overtager opgaver, har vi en mangefacetteret rekrutteringsstrategi, som sikrer en stabil og voksende vikarbase. Vi har generelt en høj synlighed i relevante elektroniske medier, hvilket betyder en stor tilstrømning af vikarkandidater. Vi samarbejder med jobcentrene og jobindex, og herudover anvender vi i stort omfang sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn i vores rekruttering.
Velafprøvet rekrutteringsproces
Vi har siden 2007 udviklet vores rekrutteringsproces, så vi i dag har en velafprøvet og effektiv online rekruttering- og ansættelsesproces, hvor vi hurtigt kan mande op med de efterspurgte vikarer inden for et givet geografisk område. I vores ansættelsesproces sikrer vi, at vikaren lever op til Paretas og vores kunders retningslinjer og etiske regler. Ligeledes sikrer vi, at vikaren forstår og overholder serviceloven, magtanvendelsesregler og tavshedspligt, samt at vikaren har de nødvendige sociale og pædagogiske kompetencer til at indgå i teamsamarbejde. Hvis vikaren lever op til kundernes og vores krav, ansættes denne og oprettes i vores bestillingssystem med en kompetenceprofil, der muliggør kompetencematch til hver opgave.
Fastholdelse af vikarer
Pareta har stor fokus på en effektiv opretholdelse af vikarbasen, så der fortsat sikres kontinuitet og høj dækningsgrad i vikarleveringerne. I øjeblikket har vi en fastholdelsesgrad på ca. 85% inden for tre måneder i forhold til vores kernevikarer (de vikarer, som har gentagne vagter hos vores kunder). Forudsætningen for at opretholde vikarbasen er, at vi kan fastholde de gode vikarer, og til det formål har vi forskellige initiativer, som fx supervision, anerkendende dialog og imødekommelse af vikarens arbejdsønsker.
Uddannelse og udvikling
Da Pareta gennem årene har fået etableret et godt navn hos vikarerne, oplever vi, at der er meget stor søgning til vores opslåede stillinger. Det betyder, at vi er i stand til at rekruttere veluddannede og erfarne vikarer, så vi allerede fra starten kan sikre, at vikarerne har de uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer, som kunderne efterspørger. Hvor der er lokale behov for uddannelse ift. specielle kompetencer, som kræves fx i forhold til særligt udstyr, eller konkrete behov relateret til den enkelte borger, sørger vi altid for den nødvendige uddannelse. Enten via vores eget team eller ved at trække på eksterne specialister, som vi engagerer i de konkrete situationer. Det kan fx være, hvis en borger har en kombination af en fysisk sygdom og en psykisk diagnose, som tilsammen kræver en særlig kompetence.
Pareta har siden 2007 opbygget en fremtrædende position inden for bemandingsservice til det pædagogiske, sundhedsfaglige og psykiatriske område. Vores position er skabt ved et højt service- og kvalitetsniveau samt viljen til at være en dygtig og professionel samarbejdspartner. Vores forretningsplatform er samarbejde med engagement og fokus på værdiskabende løsninger, som giver jer mere overskud til kerneopgaverne.
Ordnede forhold
Pareta er medlem af Dansk Industri (DI) og Vikarbranchen under DI Service. Vi har tegnet overenskomst med SL på støtteindsatsområdet og har desuden via DI tiltrådt en række
overenskomster på serviceområdet. Pareta certificeres løbende i forhold til sin overholdelse af overenskomster og arbejdsmarkedsregler gennem Vikarbranchens godkendelsesordning.
Systematisk egenkontrol og kvalitetssikring
Vi har Danmarks førende bookingsystem, som i hænderne på vores erfarne bookere giver sikkerhed for, at der begås færrest mulige fejl. Hvis der alligevel sker fejl, opfanger vi dem i vores egenkontrol og minimerer gentagelser via vores grundige kvalitetssikring. Vi monitorerer opfyldelsen af vores servicekvalitetsmål, herunder at vi opfylder indsatsernes krav til medarbejderkompetencer, leveringssikkerhed og svartider mv. Det sker løbende, men også i en halvårlig cyklus med kontrolrapporter til vores kunder.
Vikararbejde kan være sæsonafhængigt, og det er en fordel at vide, hvordan behovet for vikarer skifter i løbet af året, hvis man arbejder som vikar eller vagtplanlægger hos en af vores kunder. Vi har siden 2007 indsamlet statistik over vores vikaropgaver og kan derfor give et klart billede af, hvordan behovet for vikarer varierer i løbet af et almindeligt kalenderår.
Der er også sæsonudsving, når vi ser på forholdet mellem dækkede og udækkede vagter. De grønne felter repræsenterer dækkede vagter, og de røde er de vagter, vi ikke har kunnet dække. I vintermånederne, hvor der er færrest vikaropgaver, er det nemt for os at levere, mens det er mere udfordrende i sommerperioden med et stort vikarbehov.
Som vagtplanlægger er det derfor nemt og hurtigt at få vikarer i vinterhalvåret. Vi dækker ca. 95% af bestillingerne i januar-marts. Når sommeren nærmer sig, bliver det sværere at rekruttere vikarer nok, og vi kan derfor normalt kun dække lidt over 80% af bestillingerne i højsommeren. Derfor er det en fordel at bestille i god tid op til sommerferien og juleferien, hvor der også er et merforbrug af vikarer, hvis du er vagtplanlægger.