Særforanstaltninger
Hvis en borger bliver udadreagerende, og måske er til fare for andre borgere og medarbejdere, så kan vi hjælpe – også når behovet er akut. Vi kan etablere en særforanstaltning allerede samme dag, I kontakter os, og vi kan reducere omkostningerne på særligt dyre enkeltsager markant ved hurtigt at nednormere.
Pareta tilbyder socialpædagogiske projekter som indsats til borgere i kritiske situationer, hvor udadreagerende adfærd kan føre til fare for andre borgere eller medarbejdere. Vi kan oprette særforanstaltninger og etablere ro og tryghed med vores tværfaglige team, som tager sig af pårørendesamarbejde, dagsstruktur, statusrapporter og dag-/skoletilbud.
Pareta kan reducere omkostningerne på enkeltstående og dyre sager. I over 70% af vores forløb over 18 måneder er indsatsen undervejs reduceret til 50% støtte eller mindre. Vi kan rykke ud og løse hele opgaven inden for 24 timer, og skabe positive forandringer for borgeren, tilbuddet, de pårørende og myndigheden.
Vi sikrer tryghed for borger, pårørende og myndighed ved at have en høj faglighed og knytte et fast team til borgeren, afholde samarbejdsmøder efter behov og rapportere på alle væsentlige parametre. Pareta har positive tilbagemeldinger fra koordinatorer på projekter, som har involveret vores bemanding, ledelse, dokumentation, statusbeskrivelse og samarbejde med fagpersoner, sagsbehandlere og pårørende.
Hvis en borger bliver udadreagerende, og måske er til fare for andre borgere og medarbejdere, så kan vi hjælpe – også når behovet er akut.
Vi kan, allerede den dag I kontakter os, oprette en særforanstaltning, fx et enkeltmandsprojekt. Vi stiller med et tværfagligt team, der etablerer den ro og tryghed, der skal til, for at hjælpe borgeren tilbage i trivsel og positiv udvikling. Vi løser alle opgaver: pårørendesamarbejde, dagsstruktur, statusrapporter, dag-/skoletilbud osv.
Selvom timeprisen kan være lidt højere, end ved brug af egne medarbejdere eller et traditionelt vikarbureau, kan det godt betale sig at bruge Pareta. Vi reducerer nemlig ofte omkostningerne på særligt dyre enkeltsager markant ved hurtigt at nednormere.
Over 70 procent af vores forløb over 18 mdr. er undervejs reduceret til 50% støtte eller mindre. Vores forretningsmodet er kort og godt at skabe en bedre totaløkonomi for vores kunder.
Når en sårbar borger mistrives, kan der være behov for hurtig indgriben for at undgå overlast og personskade. Det kan fx dreje sig om en borger, der ikke længere kan rummes i sit eksisterende tilbud på grund af udadreagerende adfærd.
En kritisk situation kan nemt udløse en langvarig, opslidende og dyr sag, hvor borgeren kan blive til fare for medarbejdere, andre borgere eller sig selv. Det kan medføre overarbejde, sygefravær og personaleflugt, hvis der ikke sættes ind hurtigt og effektivt.
Hos os får I en kompetent indsats med straksaflastning af medarbejdere, andre borgere, pårørende og sagsbehandlere. Pareta rykker ud og løser “hele opgaven” med et specialiseret, tværfagligt team indenfor 24 timer. Oftest er vi allerede hos borgeren indenfor 2-4 timer.
Vi skaber på den måde umiddelbare positive forandringer både for borgeren, tilbuddet og de pårørende såvel som myndigheden. Vi sikrer, at alt sker i overensstemmelse med gældende love, regler og overenskomster.
Hos os får I den rette medarbejder til tiden, høj faglighed og ordnede forhold.
Tryghed for både borger, pårørende og myndighed er en afgørende faktor for os.
Borgerens tryghed handler især om, at der er en god relation til medarbejderne, og at indsatsrammen er afstemt efter borgerens behov. Vi knytter altid et fast team til borgeren. Et team, som arbejder i overensstemmelse med borgerens forudsætninger.
De pårørendes tryghed handler oftest om at blive inddraget og informeret løbende. Vi afholder samarbejdsmøder efter behov og inddrager de pårørende som de eksperter, de er i borgerens liv.
Myndigheden kan altid føle sig tryg ved Pareta som leverandør. Dette både i forhold til faglighed, lovgivning og økonomi. Vi rapporterer på alle væsentlige KPI’er, herunder målopfyldelse, compliance og normeringsbehov.
Når det gælder særforanstaltninger, er der tit tale om en midlertidig løsning, indtil det rette tilbud er fundet til borgeren, eller indtil denne er kommet tilbage i trivsel. Nogle særforanstaltninger varer kun en måned, mens andre kan vare år.
Uanset længden på indsatsen, sørger vi altid for, at borgeren bliver overdraget på en god måde til sit gamle tilbud eller til et nyt tilbud, der passer borgeren bedre.
I vores overdragelsespakke følger naturligvis al daglig dokumentation, dagsstruktur, pædagogiske metoder og en anvendelig borgerprofil.
Vi hjælper på alle måder, vi kan, med til at borgeren kommer godt videre. Vi hjælper også gerne med sidemandsoplæring af de nye medarbejdere omkring borgeren. For som vi siger hos os… det handler om mennesker.
Vores indsatser giver en effektiv målindfrielse og bedre totaløkonomi for jer. Vi arbejder målbevidst efter handleplaner og anerkendte metoder for at øge borgerens habitus, selvhjulpenhed og for at reducere udadreagerende adfærd. På den måde kan støtten, og dermed taksten, på sigt reduceres, og i sidste ende kan borgeren forhåbentlig indgå i et “almindeligt” tilbud uden ekstrabemanding.
Vi har gennemført mere end 50 særforanstaltninger, og når indsatsen har haft en varighed på 18 måneder eller derover, har vi hver gang set en bedring hos borgeren.
I 86 procent af vores længerevarende indsatser har vi således undervejs gennemført reduktion eller nednormeringer af indsatsteamets medarbejdere.
I 71 procent af vores længerevarende indsatser har vi nednormeret fra at være to medarbejdere sammen med borgeren (2:1) til kun at være en (1:1).
I 21 procent af vores længerevarende indsatser er borgeren endt med at kunne være i et almindeligt tilbud helt uden ekstrabemanding.
Omkostningerne reduceres således, efterhånden som vores indsatser skrider frem. Over tid koster det derfor mindre at benytte Pareta end et andet tilbud, hvor borgeren ikke kommer i bedring, og der derfor ikke nednormeres.