Pareta personalehåndbog
Når du er ude hos kunden
Vi sender vikarer ud til omsorgsopgaver på døgninstitutioner for mennesker med fysiske handicaps, psykiske udviklingsforstyrrelser eller senhjerneskade. Vi har også opgaver i skoler, vuggestuer og børnehaver.
Du og dine ca. 500 kolleger løser en bred vifte af socialfaglige opgaver. Vi har både vikarbemanding, længerevarende opgaver på bosteder, plejehjem og i borgerens eget hjem. Du har også mulighed for at arbejde i særforanstaltninger for særligt udfordrede borgere.
Du har som vikar den fordel, at du kan fokusere på at være nærværende med borgerne uden, at du skal deltage i personalemøder eller andet administrativt.
Du styrer også selv, hvornår du vil holde fri – men samtidig har du en virksomhed bag dig, som støtter dig.
En af Paretas kunder sagde engang: “Paretas vikarer kommer med godt humør, og de ved altid, hvor gryderne skal stå!”.
Den ros er vi glade for – for når du møder på arbejde med overskud og et smil på læben, giver det glæde og tilfredshed for alle parter. Så mød op på din vagt med en god portion praktisk velvilje og imødekommenhed. Det gavner alle!
Husk også, at når du er ude som vikar, er du på besøg hos kunden. Derfor er det vigtigt, at du respekterer stedets pædagogik og regler og passer på med at give for mange faglige råd, medmindre du bliver spurgt.
En smule ydmyghed og en finger i jorden er godt vikarskab!
Når en kunde bestiller en vikar, er det som regel, fordi kunden mangler en medarbejder til at klare de basale praktiske opgaver. Du er altså først og fremmest ment som en praktisk hjælp.
Det er derfor din fornemste opgave at udvise praktisk parathed og overskud. Sørg for at hjælpe til med alt det daglige arbejde på hver vagt: personlig hygiejne, tøjvask, madlavning, oprydning osv.
Spørg selv efter flere opgaver, hvis du har tid til mere, og gør gerne mere end du bliver bedt om. Så efterlader du et godt indtryk og får god mulighed for at få flere vagter det samme sted.
Følg de sundhedfaglige retningslinjer:
Sæt håret op, hænder og underarme skal være fri for ure, smykker o.lign samt neglelak og kunstige negle.
Brug praktisk tøj og skridsikre sko.
Det er vigtigt at din fremtoning ikke kommer til at skygge for din gode arbejdsindsats.
Kom gerne et par minutter før vagten begynder og gå aldrig før tid – medmindre der er gensidig aftale om andet. Du kan altid ringe ind til Pareta hvis du er i tvivl
God mødedisciplin er godt vikarskab!
Såfremt kunden har specifikke retningslinjer, som du skal sætte dig ind i, vil disse fremgå i Pareta-appen.
Du er forpligtiget til selv at orientere dig om lokale retningslinjer hos kunderne. Hvis du er i tvivl om noget, skal du naturligvis spørge.
Nogle kunder forventer, at du afslutter din vagt med dokumentation, hvor du beskriver de indsatser, du har udført på dagen, og borgernes aktiviteter og trivsel. Husk også at kvittere for evt. medicingivning og lignende.
Det er godt vikarskab, når du prioriterer at dokumentere kort, præcis og konkret!
Lad mobiltelefonen ligge til din næste pause. Den skal også altid være sat på lydløs.
At sidde i sofaen med mobilen i hånden må helt vente, til du har fri – også selv om der opstår ventetid. Dit fokus skal være på borgeren.
Vær i øvrigt opmærksom på, at nogle kunder kræver, at du efterlader din mobil på deres kontor under arbejdet.
Da der tales og formidles på dansk på arbejdspladsen, skal du være komfortabel med at kommunikere på dansk i dagligdagen.
Sørg for at holde din kommunikation venlig og neutral med både kollegaer og borgere.
Det er ganske afgørende, hvordan kunden opfatter dig, når du tager vagter. Det har god virkning på både brugerne og kollegaerne, at du møder dem med et åbent og imødekommende sind. Og det kan betyde at de spørger efter dig til en ny vagt.
Hvis du kommer i tvivl i en given situation, kan du ringe til os, så vi kan vejlede dig om, hvordan du håndterer situationen.
Vores kunder har forskellige regler i forhold til måltider.
Hos nogle kunder betaler du for maden via din løn, andre steder er den gratis.
Vær opmærksom på at der hos nogle kunder kun indgår et pædagogisk måltid.
Tjek reglerne inden du kører hjemmefra, så du kan smøre en madpakke, hvis det er nødvendigt.
Hvis du kommer til at tage kundens nøgler med hjem fra en vagt, skal du aflevere den tilbage – samme dag.
Hvis institutionen udleverer en nøgle i forbindelse med et længere vikariat, skal den naturligvis også leveres tilbage ved vikariatets udløb.
Du skal være opmærksom på, at du har erstatningspligt i forhold til omkodning eller udskiftning af låse, hvis du ikke afleverer din nøgle.
Rygning må kun foregå i aftalte pauser på særskilte rygeområder, medmindre kunden har fuldstændig rygeforbud.
Husk at det også er dit ansvar at overholde arbejdstidsbestemmelserne: 11 timers regel og EU-reglen om maksimalt 48 timers arbejdsuge. Din hviletid kan nedsættes til 8 timer i begrænset omfang, men du skal have kompenserende hviletid bagefter.
Det betyder, at du skal møde frisk og udhvilet til hver vagt, og at du ikke må påtage dig andet arbejde, som kan have påvirkning på din arbejdsindsats.
Dit samarbejde med os
Du modtager tilbud om vagter og opkald fra forskellige mobilnumre, men du skal altid selv ringe tilbage til vores hovednummer: 60141111.
Hvis du ikke umiddelbart svarer på en sms eller et opkald fra et af vores mobilnumre, skal du også ringe til hovednummeret eller skrive til os på vikar@pareta.dk.
Vores hovednummer er en computer du desværre ikke kan sms’e til.
Har du ikke taget vagter i 2 mdr. vil du blive gjort inaktiv i vores system.
Når du trykker “vis interesse” ved en vagt i vores system, fortæller du os, at du gerne vi have vagten. Det er dejligt, for det letter nemlig vores arbejde og betyder, at vi kan hjælpe kunden hurtigere.
Det er dog ikke altid ensbetydende med, at det også er dig, der får vagten. Det kan skyldes forskellige ting:
- En anden vikar kan have sagt ja før dig, men vi har endnu ikke nået at færdigbehandle vagten
- Vores kunder har ønsket bestemte vikarer eller vikarer, der har været meget hos dem i forvejen, og det er vi nødt til at respektere.
- Vi forsøger at fordele vagterne rimeligt – selvom vores fuldtidsvikarer har førsteprioritet.
- Alle ledige vagter kan altid ses i appen.
Hvis du bliver syg, skal du så hurtigt som muligt melde det til os på tlf. 60141111, men aldrig til kunden og aldrig pr. sms eller e-mail. Ring også, hvis du bliver forsinket.
Hvis du udebliver fra en vagt uden at melde afbud, er det bortvisningsgrund.
Raskmelding - Ring ind senest kl. 12.00 dagen før din vagt og raskmeld dig
Du skal naturligvis have løn for dit gode arbejde. Lønnen beregner vi ud fra dine elektroniske timesedler. Derfor er det vigtigt, at du og kunden altid godkender dine timesedler online efter endt vagt.
Vi udbetaler løn, feriepenge og pension efter ferieloven og gældende overenskomst.
Se gældende satser her :
Når du bliver ansat, skal du oplyse, om vi skal bruge dit hoved- eller bikort. Pareta rekvirerer selv kortet fra Skat.
Vi har nultolerance over for alle rusmidler i forbindelse med arbejdet. Og du må selvfølgelig heller ikke møde påvirket op på en vagt.
Du skal være opmærksom på, at vi eller kunden kan kræve, at du tager en narko- og alkoholtest enten som stikprøve eller ved begrundet mistanke.
Hvis du overtræder vores narko- og alkoholforbud, er det bortvisningsgrund.
Vi vil rigtig gerne give dig feedback på dit arbejde. Så hvis en kunde er særligt glad for netop din indsats, får du det af vide.
Omvendt kan du også komme ud for, at en kunde – berettiget eller uberettiget – klager over dig. I den situation følger vi altid en fast, intern procedure for at sikre, at du får en fair behandling.
Vi beder først kunden om dokumentation for klagen og tager en dialog med en leder på stedet. Hvis klagen er saglig, bliver du orienteret, og vi beder naturligvis også dig om dit perspektiv på sagen.
Det er kunden, der er erstatningspligtig, hvis du får ødelagt dine ejendele på en vagt. Men vær opmærksom på, at tøj, briller og andre personlige effekter sjældent bliver erstattet fuldt ud.
Hvis du er så uheldig at komme til skade på en vagt, skal du udfylde en arbejdsskadesanmeldelse inden for 24 timer. Det skal du gøre sammen med kunden. I nogle tilfælde skal du også skal have en lægeerklæring, for at din sag kan blive behandlet.
Hvis du er i tvivl om noget, kan du altid kontakte os. Så hjælper vi dig videre.
Vi forventer, at du kender og overholder alle forhold i serviceloven. Det gælder både omsorgspligt, indberetningspligt, regulativer omkring magtanvendelse og nødværgeret.
Husk altid at indgreb efter magtanvendelsesreglerne kun må udføres af de ansatte på institutionen. Som vikar må du hverken udføre eller træffe beslutning om brug af magt. Du må som vikar almindeligvis kun bistå ved magtanvendelser. Vi oplyser dig, hvis andet gør sig gældende.
Brud på serviceloven er bortvisningsgrund.
Du har naturligvis tavshedspligt i alle forhold der vedrører borgere, pårørende og fastansat personale, hvor du kommer ud.
Din tavshedspligt gælder også alle forretningsanliggender, der vedrører Pareta.
Husk at tavshedspligten også gælder i forhold til dine vikarkollegaer.
Det er naturligt at have behov for at tale om nogle af sine oplevelser, men så skal du kontakte os på kontoret, så du kan få den sparring, du har brug for.
Vi forventer, at du har det godt med at repræsentere Pareta og opfører dig loyalt over for os.
Hvis du er utilfreds med noget, skal du altid henvende dig til os i stedet for at drøfte det med kunden, dine vikarkollegaer eller andre udenforstående. Vi er altid modtagelige over for konkret og konstruktiv kritik.
Det samme gælder, hvis du har mistanke om ulovligheder eller har bekymringer om konkrete forhold hos en kunde som f.eks. omsorgssvigt af borgere. I de tilfælde har du indberetningspligt over for din arbejdsgiver, som er Pareta. Med andre ord: du skal altid henvende dig til os.
Loyalitetsforpligtelsen betyder også, at du ikke må fremsætte udtalelser eller videregive væsentlige oplysninger, som kan skade Paretas omdømme. Det gælder både din omtale af Pareta, dine vikarkollegaer, ledelsen og vores kunder.
I Pareta tager vi behandlingen af dine persondata alvorligt. Du er altid sikret en rimelig og gennemsigtig databehandling i overensstemmelse med gældende regler. På vores hjemmeside www.pareta.dk/persondatapolitik kan du finde vores persondatapolitik.
Når du har sagt ja til en vagt, forventer både vi og kunden, at du møder op til tiden. Det er selvfølgeligt ærgerligt, hvis det er blevet strandvejr eller vennerne har besluttet at holde fest lørdag aften, men det bliver noget rod, hvis du melder fra dine vagter efter at have sagt ja. Det kan faktisk betyde, at vi stopper samarbejdet med dig.
Få de vagter, du vil have
Det er vigtigt for både dig og os, at du får en masse gode vagter. Så her er nogle fif til, hvordan du kommer forrest i køen:
- Download og brug vores app! Pareta har sin egen app “Pareta”, som du kan downloade fra App Store eller Google Play. I appen kan du melde interesse for ledige vagter og modtage beskeder. Appen letter din kommunikation med os og giver dig en større chance for at få vagter.
- Vær tilgængelig. Tag om muligt telefonen, når vi ringer, og svar, når vi sms’er.
- Opdater din kalender. Det er vigtigt vi ved om du er til rådighed. Så opdater løbende din kalender – mindst 14 dage frem i tiden.
- Vær fleksibel. Sig ja til alle typer af vagter.
- Sørg for at levere en god service. Så spøger kunden nemlig ofte efter dig til den næste vagt.
- Tjek ledige vagter. Brug løbende din Pareta-app og tjek, hvad der ligger af ledige vagter. Find de vagter du gerne vil have og tryk “vis interesse”.
- Hvis du kun har Pareta som arbejdsgiver, prioriterer vi dig højere til vagter end vikarer, der også arbejder et andet sted.
Når du alligevel er på facebook, så læg vejen forbi vores profil, ParetaVikar: www.facebook.com/ParetaVikar
Her slår vi nemlig løbende opgaver op – ikke mindst de spændende. Du er selvfølgelig også meget velkommen til at opfordre andre til at følge os.